Ile kosztuje logo
Każdy projektant logo spotkał się z pytaniem padającym ze strony klienta na wstępie współpracy, o to, ile kosztuje logo. Potrzeba odpowiedzi na to pytanie jest dla klienta tak samo ważna, jak dla twórcy logo.
Jednak żaden projekt logo nie jest taki sam a wymagania klientów są naprawdę bardzo zróżnicowane. Projektant logo nie jest więc w stanie udzielić odpowiedzi na pytanie „Ile za logo?”, dopóki nie otrzyma wymagań od klienta. Te natomiast nabierają kształtu i formy, co najmniej, po dłuższej rozmowie na temat realizacji logo.
Rzeczywistość więc pokazuje, że odpowiedź na pytanie „Ile kosztuje zrobienie logo”, to niełatwa sprawa. Odpowiedź pada dopiero po opracowaniu założeń projektu – brief’u, ocenie wymagań klienta a czasem także przeanalizowaniu branży. A to są bardzo indywidualne kryteria. I właśnie dlatego, przy profesjonalnym projektowaniu logo nie ma prawa istnieć, coś takiego jak cennik logo. Możemy jedynie mówić o zakresie cen za logo, ale zakres ma tak dużą amplitudę, że nie warto go stosować.
Ale spokojnie – realia dotyczące wyceny wykonania logo, nie są jednak tak zniechęcające. Najważniejsze jest, aby klient nie bał się pytać, ile kosztuje wykonanie logo. Czasem po krótkiej rozmowie, lub zwięzłej korespondencji e-mailowej oraz analizie przez projektanta, można podać ostateczną cenę za upragniony znak graficzny firmy.
Na marginesie można dodać, iż cena jest zależna także od dodatkowych elementów, których potrzeba pojawi się przy okazji opracowywania logo – drobny projekt i druk wizytówek aż po kompleksową ofertę w postaci księgi identyfikacji wizualnej… ale o tym więcej już wkrótce na blogu BRAVERYA.